Ik heb deze prachtige naven gekocht op marktplaats. Shimano Dura Ace wh-9000. Plan is om met deze naven nieuwe wielen te bouwen.
De velgen heb ik gekocht op alibaba. 60 mm hoge carbon rims, 23 mm breed. Voor 16 spaken en achter 21 spaken. Chinese velgen zijn prima, echter hun spaken en naven zijn minder. Daarom koop ik alleen in China de velgen. Velgen koop ik vaak bij SKY bicycle Equip. Center omdat de communicatie goed is en ik kan precies de velgen kopen zoals ik ze wil hebben. Ik ga interne spaaknippels gebruiken omdat ik dit netter staat en het aandraaien van deze nippels werkt beter omdat je er goed grip op heb.
De uitdaging van deze naven zijn de spaak lengtes en spaak patroon. Alle spaken zijn strait pull spaken, dan breken ze minder snel bij de kop als bij J bend spaken.
Shimano levert echt kwaliteit, de naven zijn geweldig en ze leveren ook deze prachtige manual met alle details over de naven (google effe op DM-WH0002-02-ENG.pdf). De manual toont me ook het spaak patroon.
Terug naar de uitdaging, de spaak lengtes. Er zijn meerdere spaak lengte calculators te vinden op het internet, maar geen enkele rekent met dit soort speciale naven met strait pull spaken. Als alternatieve aanpak ben ik op zoek gegaan naar de originele spaken van de C50 uitvoering.
Y4T7S7100 is de spaak voor rechts achter (driver side) = 267,5 mm
Y4T7S7000 is de spaak voor het voorwiel en voor links achter = 289 mm, handig, zelfde spaak
Nu hoef ik alleen maar om te rekenen van de 50 mm rims naar mijn 60 mm China rims om de spaak lengtes te bepalen. 10 mm verschil tussen de velgen. Dan wordt iedere spaak ongeveer 5 mm korter. 264 mm voor en rechts achter en 286 voor rechts achter (driver side). Ik neen de spaken 2 mm langer voor het geval dat. Beter te lang dan te kort.
Ik koop de spaken op vlechtservice.nl, gewoon 14 G (2 mm) zwarte RVS strait pull spaken. Ik heb niks met die dure platte spaken van SAPIM, slecht met zijwind. Gebruik gewoon normale messing nippels, intern in de velgen, gewoon omdraaien. Aluminium nippels gaan te snel kapot, ze knappen na een paar jaar.
Net de velgen gespaakt en de lengte van de voorspaak was ok. De achterspaak aan casette zijde was iets te lang. De uitendelijke spaaklengtes zijn 276 mm en 262 mm.
De wielen zijn klaar en ik kan niet wachten om ze eens goed te testen.
Leave A Comment